یو پی اس چیست

یو پی اس چیست ؟

یو پی اس چیست ؟

یو پی اس چیست ؟ - امروزه یو پی اس بعنوان یک تامین کننده برق اضطراری که از هر نظر ایمن و تثبیت شده است در بخش های مختلف صنعتی ، پزشکی ، دیتا سنترها ، بخش های اداری و موارد بسیار دیگر نقشی تعیین کننده دارد و می توان گفت عملا غیر قابل حذف شدن می باشد . در اینجا قصد داریم نحوه کار انواع یو پی اس ها به همراه توپولوژی هریک از آنها را به اختصار توضیح دهیم .

یو پی اس آفلاین (Offline)

با دقت به بلوک دیاگرام یو پی اس آفلاین می توان دریافت مادامی که برق شهر وصل می باشد این یو پی اس عملا برق شهر را از مسیر بای پس خود در اختیار بارهای مصرفی می گذارد و طبیعی است که در این حالت بارهای مصرفی محافظتی با دقت پایینتر نسبت به یو پی اس های آنلاین خواهند داشت .

در این نوع یو پی اس چنانچه برق شهر از محدوده مجاز خارج شود بارهای مصرفی از طریق سوئیچ استاتیک روی باطری و اینورتر قرار میگیرند .

این سوئیچ معمولا تاخیری بین 2 تا 10 میلی ثانیه خواهد داشت . راندمان بالا ، اندازه کوچک ، قیمت ،حجم و وزن کم از مزایای اصلی این نوع یو پی اس می باشد .

عدم حفاظت کامل الکتریکی از بارهای متصل به یو پی اس ، عدم هماهنگی با ژنراتور و موتور برق و ولتاژ خروجی غیر سینوسی (مربعی) که برای تغذیه موتور و تجهیزات پزشکی نامناسب است از معایب این نوع می باشد .

در پایان می توان نتیجه گرفت این نوع یو پی اس چندان برای مصارف حساس مانند دیتا سنترها و تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی کاربرد ندارد .

 

بلوک دیاگرام یو پی اس آفلاین

یو پی اس لاین اینتراکتیو (Line Interactive)

یو پی اس های لاین اینتراکتیو تقریبا ساختاری شبیه به یو پی اس های آفلاین دارند با این تفاوت که قادر هستند تا حد قابل قبولی ولتاژ خروجی را در حالتی که یو پی اس روی برق شهری کار میکند اصلاح نمایند و همچنین زمان تاخیر در حالت سوئیچ از برق شهر به باتری را کاهش دهند . از مزایای دیگر این نوع یو پی اس نسبت به آفلاین افزایش راندمان و طول عمر باطری می باشد .

یو پی اس های لاین اینتراکتیو عموما با ترانس های افزاینده/کاهنده و در مدل های قدیمی تر با ترانس های فرورزونانس تولید می شوند . ترانس های افزاینده/ کاهنده ولتاژ خروجی را در بازه ای حدود 30- تا 20+ درصد ولتاژ نامی ورودی تنظیم می کنند که این تثبیت ولتاژ بصورت پله ای توسط رله های دستگاه از سرهای خروجی ترانس صورت می پذیرد . خارج از این محدوده یو پی اس روی مد باطری به کار خود ادامه می دهد .

در یو پی اس های لاین اینتراکتیو با ترانس فرورزونانس ولتاژ خروجی در بازه ای بین 40- تا 20+ درصد تغییرات ولتاژ نامی ورودی تنظیم می شود و خارج از این محدوده یو پی اس روی مد باطری به کار خود ادامه می دهد .این نوع یو پی اس همچنین امکان فیلتراسیون نویزهای الکتریکی شبکه را دارا می باشد .

اندازه عموما کوچکتر نسبت به یو پی اس آنلاین و بزرگتر نسبت به یو پی اس آفلاین ، قیمت کمتر نسبت به یو پی اس آنلاین و بیشتر نسبت به یو پی اس آفلاین و قابلیت تنظیم ولتاژ ورودی از مزایای این نوع یو پی اس می باشد .

با توجه به اینکه این نوع یو پی اس فقط قابلیت تنظیم دامنه ی ولتاژ ورودی را دارد و امکان تنظیم فرکانس و شکل موج خروجی وجود ندارد استفاده از آن برای بارهای خیلی حساس مناسب به نظر نمی رسد .

ولتاژ خروجی این نوع یو پی اس در برخی مدل ها سینوسی و در برخی دیگر مربعی است .

بر خلاف یو پی اس آفلاین ، امکان کار هماهنگ با دیزل ژنراتور و موتور برق در بعضی مدل های یو پی اس لاین اینتراکتیو وجود دارد .

 

بلوک دیاگرام یو پی اس لاین اینتراکتیو

یو پی اس آنلاین (Online)

بطور کلی میتوان گفت تمامی یو پی اس ها بر پایه تبدیل ولتاژ DC باطری به AC و قرار دادن آن در خروجی عمل میکنند اما در یو پی اس های آنلاین این فرآیند با بلوک های بیشتری نسبت به سایر یو پی اس ها انجام می گیرد .

همانطور که در شکل مشخص است ابتدا ولتاژ AC از تغذیه اصلی به یک فیلتر منتقل میشود تا نویزهای الکترومغناطیسی را حذف کند و در ادامه وارد رکتیفایر/شارژر شده و این ولتاژ پس از انجام عمل یکسوسازی تبدیل به ولتاژ  DC شده و با عبور از فیلتر DC یک ولتاژ کاملا صاف و عاری از ناخالصی را تحویل می دهد و در نهایت به  باطری ها منتقل می شود و این عمل تا زمانی که برق شهر وصل باشد ادامه خواهد داشت .

این بلوک همچنین یک ولتاژ تثبیت شده را برای بلوک دوم یعنی اینورتر که به بارهای مصرفی وصل می شود تامین میکند . زمانی که برق شهر قطع می شود باطری ها وظیفه تامین ولتاژ DC اینورتر را به عهده میگیرند و چون این عمل بدون هیچ وقفه ای اتفاق می افتد بارهای متصل به خروجی یو پی اس تا زمان تخلیه باطری ها هیچ قطعی ای را حس نمیکنند و به کار خود ادامه می دهند .

این ساختار در یو پی اس های آنلاین باعث می شود بارهای حساس بدون حس کردن کوچکترین تاخیری همواره عملکرد عادی خود را حفظ نمایند .

در یو پی اس آنلاین بای پس در مواردی که یو پی اس خطایی داده یا دچار خرابی میگردد بصورت دستی یا اتوماتیک فعال می شود .

در این نوع به دلیل همزمانی شارژ باطری و تامین تغذیه DC ورودی اینورتر ، معمولا توان یکسوساز بیشتر از اینورتر و مصرف کننده است . این ویژگی باعث کاهش راندمان کلی دستگاه و افزایش تلفات و گرم شدن یو پی اس می شود . همچنین توان جذب شده توسط یکسوساز اغلب غیر خطی و هارمونیکی است و منجر به اشغال ظرفیت خطوط انتقال و تداخل الکترومغناطیسی در تاسیسات برق می شود .

لازم به ذکر است این مشکلات در تمامی یو پی اس های آنلاین به کمک فیلترهای اکتیو و ادوات تصیح ضریب توان (PCF) برای نیل به ضریب توان 1 برطرف میشود .

بلوک دیاگرام یو پی اس آنلاین

 

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات فوق میتوان نتیجه گرفت یو پی اس آنلاین برای تجهیزاتی که حساسیت بالاتری دارند و ممکن است زمان تاخیر یو پی اس آفلاین در عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد از قبیل تجهیزات دیتا سنتر و لوازم آزمایشگاهی مناسب ترند.

همچنین یو پی اس های لاین اینتراکتیو با ترانس افزاینده/کاهنده در مقایسه با لاین اینتراکتیوهای با ترانس فرورزونانس که ساختار قدیمی تری دارند و بدلیل قرار دادن ترانس در حالت اشباع پر مصرف تر میباشند ارجحیت دارند . از طرفی یو پی اس های لاین اینتراکتیو بدلیل وجود ترانس در ساختار خود بازدهی بهتری در مقابل بارهای ضربه ای از قبیل بارهای موتوری از خود نشان میدهند .

شرکت سازگار توان الوند مفتخر است انواع یو پی اس های آفلاین ، آنلاین و لاین اینتراکتیو را با بالاترین کیفیت و تکنولوژی روز دنیا که پس از سالها تجربه فروش و خدمات به مشتریان از بین بهترین برندهای موجود انتخاب شده اند به همراه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش به موقع و مطمئن به شما مشتریان محترم ارائه نماید .

توصیه میشود قبل از خرید یو پی اس حتما با کارشناسان ما مشاوره کنید تا با توجه به بار مصرفی شما و سایر عوامل بهترین گزینه را به شما معرفی کنیم .

 

برای مشاهده و خرید یو پی اس به قسمت محصولات مراجعه نمایید .

https://www.instagram.com/ups_battery_sazgartavan/

فروش یو پی اس

یو پی اس | UPS

تعمیر یو پی اس در مشهد

به تعمیرگاه مجهز یو پی اس سازگار توان مشهد خوش آمدید

تعمبر یو پی اس در مشهد تعمبر یو پی اس در مشهد

در این مقاله به اختصار به 7 عامل موثر در خرابی یو پی اس که بطور رایج اتفاق می افتد اشاره خواهیم کرد . بطور کلی می توان گفت هر دستگاه الکترونیکی بدلیل کارکرد طبیعی و با گذر زمان معمولا دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر پیدا می کند . یو پی اس نیز از این قائده مستثنی نبوده و معمولا پس از گذشت چند سال معمولا نیاز به تعمیر پیدا می کند هرچند سرویس دوره ای منظم و نحوه صحیح نگهداری تا حد زیادی می توانداین پروسه را به تاخیر بیاندازد .

البته باید در نظر داشت مواردی که در اینجا لیست شده اند تنها بخشی از ایرادات رایج بوجود آمده در یو پی اس ها را بررسی می کند و با توجه به پیچیدگی که تعمیرات دستگاههای یو پی اس دارند این لیست می تواند بسیار طولانی تر  بوده و تشخیص آن تنها توسط تعمیر کار مجرب و با تجهیزات تخصصی امکان پذیر می باشد که در اینجا مجال بیان تمام موارد وجود نخواهد داشت .

در ادامه 7 علت رایج خرابی یو پی اس بیان می گردد :

1 –باتری ها :

باتری به عنوان قلب هر سیستم UPS نیاز به بررسی منظم دارد تا این اطمینان حاصل شود که برای تداوم عملکرد یو پی اس آماده است .

  آزمایش امپدانس یا رسانایی باتری ها و همچنین ارزیابی عملکرد و بررسی هرگونه ضعف احتمالی آنها با در نظر گرفتن عمر باتری ها باید به صورت دوره ای بررسی شود.

2- خازن ها :

خازن قطعه نسبتاً ساده ای است که انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می کند. خازن ها از نظر اندازه و نوع متفاوت هستند و به طور کلی هر 5 تا 7 سال یکبار نیاز به تعویض دارند. یک یو پی اس معمولی حاوی چندین خازن است که وظیفه صاف کردن و فیلتر کردن نوسانات ولتاژ را بر عهده دارند. با این حال، از آنجایی که خازن ها در طول زمان فرسوده و ضعیف می شوند، بازرسی سالانه به بهینه شدن عملکرد و افزایش طول عمر آنها کمک می کند.

3- فن ها :

 فن های UPS اگر از کیفیت خبی برخوردار باشند می توانند حتی پس از 10 سال استفاده مداوم همچنان عملکرد خوبی داشته باشند و فن های با کیفیت متوسط معمولا کمتر از این عمر می کنند . محدودیت های الکتریکی یا مکانیکی ، خرابی بلبرینگ های فن بدلیل از بین رفتن روغن اطراف آن و عدم سرویس به موقع  و نفوذ گرد و غبار محیط مسائل رایجی هستند که می توانند منجر به خرابی فن و متعاقب آن گرم شدن بیش از حد یو پی اس شوند.

4- گرد و غبار:

هنگامی که گرد و غبار یا سایر پوشش ها مسیرهای عبور هوا را مسدود می کنند یو پی اس نیز مستعد گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن می گردد . از آنجایی که خاک گیری جزء ارزان قیمت ترین و ساده ترین برنامه تعمیر و نگهداری یو پی اس است، باید به صورت ماهانه انجام  شود .

5- محکم نبودن اتصالات :

شاید به نظر مضحک باشد اما بسیاری از دلایل خرابی و یا قطعی ناخواسته یو پی اس ها محکم نبودن اتصالات است . این نقص در اتصالات می تواند شامل باتری به یو پی اس ، یو پی اس به ترمینال تابلو برق و یا پریز ، یو پی اس به مصرف کننده ، ارت به یو پی اس ، ارت به مصرف کننده ، باتری به باتری دیگر ، باتری به فیوز کابین باتری باشد .محکم نبودن اتصالات در مواردی می تواند به بروز خطا در یو پی اس ، داغ شدن محل اتصال و حتی آتش سوزی منجر گردد .

6- ماژول تغذیه برد اصلی :

خرابی منبع تغذیه برد یو پی اس یا به اصطلاح برد پاور یو پی اس که وظیفه تامین ولتاژ مناسب برای تغذیه برد اصلی یو پی اس را بعهده دارد .

7 – کنتاکتورها :

در یو پی اس هایی که دارای کنتاکتور می باشند بدلیل عمر مشخصی که این قطعه دارد ( تعداد قطع و وصل مشخص) .

مجموعه سازگار توان با تجربه چندین سال ارائه خدمات تخصصی در تعمیر دستگاههای یو پی اس در مشهد در انواع توان ها و برندها از جمله تعمیر یو پی اس فاراتل (FARATEL) ، تعمیر یو پی اس فاران (FARAN) ، تعمیر یو پی اس پرسو (PORSOO) ، تعمیر یو پی اس آلجا (ALJA) ، تعمیر یو پی اس آماک (AMAK) ، تعمیر یو پی اس مگامد (MEGAMODE) ، تعمیر یو پی اس (APC) ، تعمیر یو پی اس (EXIMPOWER) ، تعمیر یو پی اس (KSTAR) ، تعمیر یو پی اس (TACOM) ، تعمیر یو پی اس (INFORM) ، تعمیر یو پی اس (NIROOSAN) ، تعمیر یو پی اس (EAST) ، تعمیر یو پی اس (VOLTAMAX) ، تعمیر یو پی اس هژیر صنعت (HAJIR SANAT) ، تعمیر یو پی اس (POWERTRONIX) ، تعمیر یو پی اس (EATON) ، تعمیر یو پی اس (IPOWER) ، تعمیر یو پی اس (ATSYS) ، تعمیر یو پی اس (SOCOMEC) ، تعمیر یو پی اس (PILLER) ، تعمیر یو پی اس (NEWWAVE) و … مفتخر است خدماتی شایسته شما مشتریان گرامی ارائه نماید .

اتصال یو پی اس به ژنراتور

روش ارتباط ژنراتور با یو پی اس

در این مقاله نحوه عملکرد یک یو پی اس با ژنراتور را توضیح خواهیم داد و سپس مزایای استفاده از یو پی اس در این سیستم و همچنین راههای پیدا کردن یک یو پی اس با ویژگی های سازگار با ژنراتور را بیان می کنیم.

یو پی اس چطور با ژنراتور کار میکند ؟

روش اتصال یو پی اس به ژنراتور

ژنراتورها به طور کلی برای تامین نیازهای اساسی برق در هنگام قطعی های برق بکار میرونداز جمله تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، روشنایی ، لوازم الکتریکی و الکترونیکی و ... .اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل تغییرات مکرر توان بار و نیز ساختار الکترودینامیکی ژنراتورها ، ثابت نگه داشتن ولتاژ و فرکانس خروجی در ژنراتورها غیر ممکن می باشد .در نتیجه در صورت اتصال ژنراتور بصورت مستقیم به تجهیزات حساس در مواقعی این تغییرات می‌تواند باعث عدم کارکرد طبیعی و یا آسیب به آنها شود .

 

یک سیستم UPS می تواند این پارامترها را ثابت نگه داشته و به طور خاص، ی پی اس هایی که با تبدیل دوگانه آنلاین طراحی شده اند تغییرات فرکانس در ورودی خود را به عنوان بخشی از عملکرد عادی و روزمره می پذیرند و عمر باتری را حفظ کنند. یک سیستم یو پی اس آنلاین به طور مداوم برق AC ورودی را - چه از منبع تغذیه اصلی یا یک ژنراتور - به برق DC تبدیل می کند و سپس آن را به برق AC پایدار تبدیل می کند. این همان انرژی پاکی است که کامپیوترها و سایر تجهیزات حساس نیاز دارند.

مزایای اتصال یو پی اس به ژنراتور

استفاده از سیستم یو پی اس با ژنراتور مزایای زیادی دارد. اولین مزیت این است که هنگام راه اندازی ژنراتور، فاصله زمانی قطعی برق تا استارت ژنراتور توسط یو پی اس پر می شود. هنگامی که برق قطع می شودژنراتور فورا روشن نمی شود. در واقع ژنراتور حدود یک تا سه دقیقه طول می کشد تا شروع به تولید برق کند. در طول مدت زمانی که طول می کشد تا ژنراتور شروع به کار کند، سیستم UPS فوراً در حالت پشتیبان باتری قرار می گرد تا هیچ یک از دستگاه های متصل اثر قطع برق را احساس نکنند.

 

دوم، یک سیستم UPS برق ورودی را تمیز می کند. یک ژنراتور می تواند ناهماهنگی و نوسانات در محدوده ولتاژ و فرکانس ایجاد کند. یک سیستم یو پی اس آنلاین انرژی ناپایدار ژنراتور را می گیرد و خروجی ثابت و تمیزی را تحویل می دهد و بدین ترتیب می توان اطمینان داشت تجهیزات حساس شما به درستی کار می کنند.

ملاحظات لازم برای انتخاب یو پی اس سازگار با ژنراتور شما چیست ؟

 

استفاده از یو پی اس با تکنولوژی Online Double Conversion

توپولوژی یو پی اس آنلاین

یک سیستم UPS با توپولوژی آنلاین  قادر است دائماً برق ناسالم را فیلتر کرده و برق خروجی AC سالم تولید کند. برق ناسالم نویزدار است و یک موج سینوسی ناهموار ایجاد می کند و مانع از ارائه حداکثر توان در خروجی می شود. این برق نا سالم باعث می شود که به تجهیزات شما فشار وارد شود و ممکن است عمر مفید آن‌ها را کوتاه کند. در مقابل، برق  پاک یک موج سینوسی صاف تولید می کند و دسترسی به حداکثر توان خروجی را امکان پذیر می کند.

سازگاری با تغییرات فرکانس ورودی

اثر تغییرات فرکانس بر یو پی اس

یو پی اس آنلاین برای کنترل محدوده فرکانس وسیع تولید شده توسط ژنراتور شما مجهز شده است اما در نوع آفلاین و لاین اینتراکتیو دقت کمتری وجود داشته و با شروع به کار ژنراتور بیشتر اوقات به حالت باتری سوئیچ می‌کنند. در صورتی که یو پی اس های آنلاین در این شرایط با قبول انرژی ژنراتور بدون قرار گرفتن در حالت باتری به کار خود ادامه می دهند و عمر باتری ها افزایش می یابد .

ظرفیت

یو پی اس مورد نظر باید ظرفیت پشتیبانی از بار متصل به آن را داشته باشد. علاوه بر این، ظرفیت ژنراتور در حالت تامین پیوسته بار باید حداقل دو برابر ظرفیت نامی UPS باشد.

توان  بار نباید از 80 درصد ظرفیت یو پی اس تجاوز کند. بعنوان مثال برای محاسبه حداقل ظرفیت مورد نیاز یو پی اس برای یک رک سرور داریم :

فرمول محاسبه حداقل توان یو پی اس برای رک سرور

این روزها، ژنراتورها به ویژه در مناطقی که بیشتر تحت تاثیر آب و هوای نامساعد قرار دارند، حیاتی هستند. با تکمیل ژنراتور خود با یک سیستم یو پی اس آنلاین، می توانید از تجهیزات و تجارت خود در هنگام قطع برق با اطمینان محافظت کنید.

 

هشدارهای یو پی اس

در این مقاله به بررسی علل بوق ها و هشدارهای یو پی اس و خطاهای متداولی که در دستگاه یو پی اس رخ میدهد و همچنین روش های رفع خطاهای بوجود آمده می پردازیم .

هشدار بصورت (یک/دو) بوق منقطع با فاصله چند ثانیه ای هشدارهای یو پی اس

علت : 1 –  برق قطع شده یا افت ولتاژ رخ داده است و سیستم UPS اکنون در حالت باتری است.
2 – در حالت برق شهر اتصال باتری ها با یو پی اس قطع شده و یا باتری ها کاملا خراب شده اند و غیر قابل شارژ هستند . در این حالت علامت مخصوص خرابی باتری بر روی ال سی دی دستگاه قابل مشاهده می باشد .

راه حل: برای ایمن بودن، در صورتی که دستگاه در حالت برق شهر در حال کار می باشد ابتدا اتصال باتری به یو پی اس را بررسی کرده و از سالم بودن باتری ها اطمینان حاصل کنید .  در حالت کار بر روی باتری نیز سطح باتری را کنترل کنید و در صورتی که با کامپیوتر کار می کنید اطلاعات خود را مرتباً ذخیره کنید. آماده باشید که در صورت قطعی برق طولانی مدت تجهیزات خود را خاموش کنید.

هشدار بصورت بوق ممتدبوق ممتد یو پی اس

علت : 1- توان دستگاه های متصل از ظرفیت سیستم یو پی اس فراتر رفته است. یو پی اس شما در حال تحمل اضافه بار می باشد .

2- خطایی غیر معمول در دستگاه بوجود آمده است مانند گرم شدن بیش از حد (بر اثر خرابی فن یا گرمای محیط ) ، قرار گرفتن دستگاه در حالت بایپس اتوماتیک به علت اضافه بار بیش از حدو … ، بروز اتصالی در ورودی یا خروجی یو پی اس ، خرابی قطعات داخلی یو پی اس .

3- در برخی دستگاهها عدم اتصال یا بالا بودن امپدانس ارت باعث بروز این خطا می شود .

راه حل : 1- ابتدا از پنل یا ال سی دی دستگاه عکس بگیرید تا خطا قابل بررسی باشد سپس دمای بدنه دستگاه یو پی اس را بررسی کرده و عملکرد فن ها را چک کنید اگر مشکلی وجود نداشت یو پی اس را خاموش کنید و در مرحله بعد تجهیزات متصل به آن را از یو پی اس جدا کنید. سپس  مجددا یو پی اس راروشن کنید. اگر باز هم ایراد را مشاهده کردید با ما تماس بگیرید . در غیر اینصورت وجود اتصالی در خروجی یو پی اس را بررسی کنید .

2- اتصال ارت به یو پی اس را بررسی کنید و ولتاژ ارت و نول را اندازه گیری نمایید که از عدد 2 کمتر باشد .

هشدار بوق سریع ( هر نیم ثانیه)بوق سریع یو پی اس

علت : برق قطع شده و باتری یو پی اس ضعیف است. زنگ هشدار تا زمانی که باتری یو پی اس خالی شود یا برق شبکه بازیابی شود، به بوق ادامه می دهد.

راه حل: زمان را مدیریت کرده و سریعا کار خود را تمام یا متوقف کنید و یا به نرم افزار مدیریت یو پی اس اجازه دهید تا بصورت اتوماتیک UPS را خاموش کند.

هشدار بوق منقطع هر 15 تا 45 ثانیه یکباربوق یو پی اس

علت: 1- ممکن است باتریهای کمتر یا بیشتر از تعداد استاندارد به یو پی اس متصل شده باشد که در اینحالت معمولا خطای شارژر هم بر روی ال سی دی دستگاه به نمایش در می آید .

2-یکی دیگر از دلایل این هشدار ممکن است گرم شدن بیش از حد یو پی اس شما باشد.

3-همچنین ممکن است یو پی اس در حالت بایپس اتوماتیک قرار گرفته باشد که در اینصورت بر روی ال سی دی دستگاه قابل مشاهده است.

 راه حل: 1- تعداد باتریهای استاندارد لازم برای راه اندازی دستگاه را از روی دفترچه راهنما بررسی کنید .

2- برای تأیید محدوده دمای عملیاتی ایده آل، دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید . صدای بوق تا زمانی که یو پی اس به دمای معمولی بازگردد یا UPS خاموش شود ادامه خواهد داشت.

در این قسمت سعی نمودیم بصورت مختصر خطاهای متداول در انواع یو پی اس ها را بررسی نماییم .

بدیهی است بدلیل تنوع این دستگاهها علائم و هشدارها و حتی کدهای خطای متنوعی وجود دارد که در صورت مواجهه با هر کدام از آنها می توانید جهت رفع مشکل با کارشناسان ما تماس بگیرید .

 

 

 

مزایای استفاده از یو پی اس چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس (UPS) چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس در دنیای امروز که به طور فزاینده ای به فناوری وابسته است برکسی پوشیده نیست . همه ما برای تامین آسایش و تضمین کیفیت عملکرد در هر کاری به یک منبع تغذیه بدون آلودگی و نویز و پایدار متکی هستیم. با این حال، قطع برق، افزایش ولتاژ و نوسانات برق برای ما در ایران یک واقعیت روزمره است. در حالی که نمی‌توانیم از قطع برق جلوگیری کنیم، یا پیش‌بینی کنیم که چه زمانی افزایش می‌یابد یا نوسان دارد ، کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با سرمایه‌گذاری در یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای وقوع بدترین سناریوها آماده باشیم.

هدف از بکارگیری یو پی اس چیست؟

به بیان ساده می توان گفت UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) به عنوان "برق پشتیبان" شما عمل می کند. استفاده از یو پی اس دو هدف واضح دارد:

 1 – حفاظت

در مواقع قطع یا نوسانات برق ، یو پی اس قادر است در هر زمان با دیدن ناهنجاری در برق شهری مانند قطع، افزایش یا کاهش ولتاژ برق، نویز ، اعوجاج ، تغییرات فرکانس و ... با سوئیچ آنی به برق پشتیبان ، از قطع برق یا آسیب به تجهیزات مصرف کننده محافظت کند.

2 – تداوم عملکرد تجهیزات

یو پی اس می تواند انرژی کافی برای ذخیره و بستن اسناد مهم در سیستم کامپیوتر یا سرور را فراهم کند و پس از آن می توانید به درستی و ایمن کامپیوتر یا سرور خود را خاموش کنید. از طرف دیگر در صورت وجود ژنراتور یا موتور برق ، یو پی اس می تواند فاصله زمانی برای سوئیچ کردن از برق شهر به ژنراتور را جبران نماید . این تهنا یک مثال ساده  بود . در واقع می توان گفت در ابعاد گسترده تر یو پی اس می تواند تا ساعت ها بسته به میزان ظرفیت خود در زمان قطع برق تجهیزات مهم یک فروشگاه کوچک تا یک کارخانه ، بیمارستان ، پمپ بنزین ، اداره ، منزل و ... را تامین نماید .

انواع مختلف یو پی اس (UPS) چیست؟

سه نوع مختلف یو پی اس وجود دارد که سطوح مختلف حفاظت را در برمی گیرد . توجه داشته باشید که ظرفیت و نوع طراحی یک یو پی اس و همچنین دستگاه هایی که تغذیه می شوند ، تعیین کننده مدت زمانی است که یو پی اس می تواند برق را در صورت قطع برق تامین کند.

نوع اول : یو پی اس آفلاین

این یو پی اس در حالت عادی تجهیزات شما را از طریق برق شهری تامین می کند ، از این رو UPS «آفلاین» نامیده می شود. با این حال ، هنگامی که قطعی برق را تشخیص دهد به سرعت به برق DC پشتیبان سوئیچ می‌کند و سپس برق DC را به برق مورد نیاز 220 ولت متناوب مورد نیاز برای راه‌اندازی تجهیزات متصل تبدیل می‌کند. وقتی برق شهری مجددا وصل شود این نوع یو پی اس برای شارژ مجدد باتری از به برق شهری سوئیچ می کند .

طراحی شده برای : تجهیزات دارای کمترین حساسیت نسبت به نوسانات برق .

نوع دوم : یو پی اس لاین اینتراکتیو

یک یو پی اس لاین اینتراکتیو شباهت زیادی به یو پی اس آفلاین دارد اما از فناوری (AVR داخلی) نیز استفاده می کند و دارای سیستم تنظیم خودکار ولتاژ برق ورودی (افزایش یا کاهش) در هنگام نوسانات برق می باشد . بنابراین علاوه بر محافظت در برابر قطعی برق این نوع یو پی اس می تواند از دستگاه های شما در برابر نوسانات برق اعم از کاهش و یا افزایش ولتاژ نیز محافظت کند.

طراحی شده برای : تجهیزات دارای حساسیت متوسط نسبت به نوسانات برق .

نوع سوم : یو پی اس آنلاین

یک یو پی اس آنلاین بطور خلاصه برق AC ورودی را به DC و سپس به AC تبدیل می کند. می توان گفت در این فناوری یو پی اس همواره  از باطری ها برق خروجی را تامین می کند بنابراین می تواند بدون توجه به ناهنجاری های موجود در برق شهری ، برقی ثابت ، تمیز و پایدار را ارائه دهد و به معنای واقعی یک منبع تغذیه بدون وقفه است زیرا دستگاه شما از اینورتر آنلاین UPS تغذیه می کند و نه مستقیماً از منبع AC . با توجه به قابلیت های ذکر شده طبیعتا این نوع یو پی اس گرانترین نوع یو پی اس موجود در بازار نیز خواهد بود .

طراحی شده برای  : تجهیزات گران قیمت و دارای حساسیت بالا نسبت به نوسانات برق .

تفاوت بین یو پی اس آفلاین، یو پی اس لاین اینتراکتیو و یو پی اس آنلاین چیست؟

به طور خلاصه، این سه نوع یو پی اس در سه مورد کلیدی متفاوت هستند :

  • منبع تغذیه دستگاه در زمان وجود یا عدم وجود برق شهری
  • میزان حفاظت مورد نیاز برای تجهیزات شما
  • قیمت تمام شده
منبع تغذیه دستگاه در زمان وجود یا عدم وجود برق شهری

هم یو پی اس آفلاین و هم یو پی اس لاین اینتراکتیو تجهیزات  شما را با استفاده از برق شهری که به آن وصل است تغذیه می کنند و فقط در صورت قطع برق شهری ، با سوئیچ کردن به منبع تغذیه DC ( باتری ها ) مدت زمان محدودی تجهیزات شما را تامین می کنند .

اما یو پی اس آنلاین اساساً در تمام مدت با برق DC ایزوله کار می کند ، به این ترتیب که ابتدا به طور خودکار برق AC ورودی را به برق DC تبدیل نموده و سپس برای تامین تجهیزات متصل به خود به برق AC تبدیل می کند .

میزان حفاظت مورد نیاز برای تجهیزات شما

یو پی اس آفلاین در واقع کم ترین محافظت را ارائه می دهد. و فقط چند دقیقه انرژی لازم در هنگام قطع برق فراهم می کند.

یو پی اس لاین اینتراکتیو قادر است به طور کامل از دستگاه شما محافظت کند . یو پی اس لاین اینتراکتیو نه تنها می تواند برق تجهیزات را در هنگام قطع برق تامین کند ، بلکه تنظیم ولتاژ را در حالت "عادی" نیز انجام می دهد .

یو پی اس آنلاین جامع ترین محافظت را از تجهیزات شما فراهم می کند زیرا دستگاه شما تمام توان خود را از خرو جی ایزوله شده ی یو پی اس آنلاین دریافت می کند بنابراین شما مطمئن هستید که از تمامی نوسانات و نویزهای مختلف شبکه در امان خواهید بود .

قیمت تمام شده

مطابق با سطح حفاظتی که یو پی اس ارائه می کند و تکنولوژی که در آن بکار گرفته شده است قیمت انواع مختلف آن با یکدیگر متفاوت است . به این ترتیب یو پی اس آفلاین ارزان ترین است ، یو پی اس لاین اینتراکتیو کمی گران تر است و یو پی اس آنلاین به طور قابل توجهی گران تر از دو تای دیگر است.

امیدواریم این مقاله مزایای استفاده از یو پی اس به شما در تصمیم گیری لازم جهت تضمین عملکرد مناسب تجهیزات تان کمک لازم را بنماید .