کاربرد یو پی اس در محیط های مختلف :

کاربرد یو پی اس : پس از آنکه دانستیم تجهیزات ما برای کارکرد بهینه و مطمئن نیاز به یو پی اس دارند قدم بعدی تشخیص بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع یو پی اس با توجه به تجهیزاتی است که می خواهیم به آن متصل کنیم . عدم دقت در انتخاب یو پی اس متناسب با شرایط محیط استفاده می تواند موجب اختلال در کارکرد تجهیزات ، بروز خطا و اشکال در دستگاه یو پی اس و در نهایت متضرر شدن و نارضایتی مشتری گردد . لذا اکیدا توصیه می شود قبل از اقدام به خرید ضمن مطالعه موارد زیر با کارشناسان ما نیز مشورت کنید . سایر اطلاعات در مورد یو پی اس ها را می توانید در بخش "راهنمای انتخاب یو پی اس مناسب" و بخش "آشنایی با محصولات" مطالعه نمایید .

محیط های اداری و فروشگاهی کوچک و منازل :

در این محیط ها عموما تجهیزاتی مانند کامپیوترهای دسکتاپ ، لپ تاپ ، کنسول های بازی ، مودم ، فایل سرورها (مخزن اصلی و مدیریت فایل‌های داده را بر عهده دارد به‌ گونه‌ای که دیگر کامپیوترهایی که در آن شبکه حضور دارند بتوانند به آن دسترسی داشته باشند) ، دستگاههای POS ، سیستم اعلام حریق ، دوربین مدار بسته و غیره را مورد استفاده قرار می دهند که توان مصرفی در بازه 300 تا 800 وات دارند که براحتی می توان با کمترین هزینه یک یا چند تجهیز از این دست را به یو پی اس آفلاین و در صورت لزوم لاین اینتراکتیو دارای باتری داخلی متصل نمود که قادر است نویزهای ناشی از قطع و وصل برق و نوسانات با دامنه وسیع شبکه را حذف نماید .

محیط های اداری و فروشگاهی متوسط :

در این محیط ها علاوه بر تجهیزات موجود در "محیط های اداری و فروشگاهی کوچک و منازل"تجهیزاتی شامل سوئیچ ، سرور شبکه ، سرورتیغه ای (هر تیغه ی آن یک سرور است که به‌طور خاص به یک برنامه اختصاص داده شده است و هر برد آن به یک برنامه اختصاص داده شده و درنهایت به برد اصلی متصل می‌شود) ، PABX ، POE ، VOIP ، روتر ، صندوق ها و پایانه های فروشگاهی ، دستگاه خودپرداز ، سیستم اعلام حریق ، روشنایی اضطراری ، درب برقی ، سانترال ، دوربین مدار بسته و DVR و غیره نیز وجود دارد که در صورت بروز اختلال در برق شهری موجب بروز خسارت و مشکلات جدی در عملکرد آن می گردد . توصیه ی کارشناسان برای اینگونه محیط ها یو پی اس های لاین اینتراکتیو و یا در صورت لزوم آنلاین تا توان حدود 3 کاوا با قابلیت اضافه نمودن پک باتری می باشد .

محیط های اداری و فروشگاهی بزرگ :

در این محیط ها علاوه بر تجهیزات موجود در "محیط های اداری و فروشگاهی متوسط"می توان اتاقهای سرور شامل چند نوع سرور ، سوییچ ، هارد ، تجهیزات  مانیتورینگ ، ماهواره های مخابراتی کوچک و متوسط و غیره را مشاهده کرد که یو پی اس های 3 تا 20 کاوا و یا بیشتر برای تامین این مصارف مورد نیاز خواهد بود . بنا به نیاز مشتری و نظر کارشناس می توان این نوع یو پی اس را از نوع سه فاز یا تکفاز (آنلاین یا لاین اینتر اکتیو) انتخاب نمود . در صورت تایید کارشناس استفاده از یو پی اس های آنلاین بدون ترانس (transformerless) که دارای حجم و وزن کمتری بوده و نویز و گرمای کمتری تولید میکنند در اینگونه محیط ها توصیه میشود .

مراکز بزرگ دارای تجهیزات حساس مخابراتی و دیتا سنتر :

بهترین نوع یو پی اس برای تجهیزات صنعتی نوع آنلاین با تکنولوژی ترانس بیس (transformer-based) می باشد که قدرت بالاتری نسبت به نوع بدون ترانس دارند . در این نوع یو پی اس ها طراحی رکتیفایر بر پایه ی IGBT بوده و موجب افزایش کیفیت و کاهش TDH می گردد . وجود تجهیزات حساسی نظیر PLC  ، CNC ، تجهیزات ابزار دقیق تابلویی ، سیستم های حفاظتی و امنیتی صنعتی ، عدم امکان قطع بار در برخی پروسه های صنعتی که باعث بروز خسارات جبران ناپذیر می گردد ، وجود نویزهای مختلف شبکه برق در محیط های صنعتی و ... لزوم استفاده از یو پی اس را در اینگونه محیط ها توجیه می کند .

تجهیزات صنعتی :

بهترین نوع یو پی اس برای تجهیزات صنعتی نوع آنلاین با تکنولوژی ترانس بیس (transformer-based) می باشد که قدرت بالاتری نسبت به نوع بدون ترانس دارند . در این نوع یو پی اس ها طراحی رکتیفایر بر پایه ی IGBT بوده و موجب افزایش کیفیت و کاهش TDH می گردد . وجود تجهیزات حساسی نظیر PLC  ، CNC ، تجهیزات ابزار دقیق تابلویی ، سیستم های حفاظتی و امنیتی متعدد ، عدم امکان قطع بار در برخی پروسه های صنعتی که باعث بروز خسارات جبران ناپذیر می گردد ، وجود نویزهای مختلف شبکه برق در محیط های صنعتی و ... لزوم استفاده از یو پی اس را در اینگونه محیط ها توجیه می کند .

تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی ، دندانپزشکی و کلینیک های زیبایی:

نوسانات برق در تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی که عموما حساسیت بالایی داشته و گران قیمت می باشند می تواند باعث سوختن آنها شده و علاوه بر پروسه طولانی تعمیر آنها (وارد کردن قطعه از کشور مبدا ، در دسترس نبودن تعمیرکار مجاز ، گران بودن قطعات و خدمات و ... ) زیان هنگفتی به کاربر وارد کند .

علاوه بر این حتی اگر این نوسانات محدود بوده و یا قطعی برق حتی برای چند لحظه اتفاق بیفتد می تواند در کارکرد یه تجهیز پزشکی یا دیتای خروجی یک تجهیز آزمایشگاهی تاثیر منفی گذاشته و آنرا بی اعتبار نماید و در برخی تجهیزات ممکن است راه اندازی مجدد آن زمان زیادی ببرد . وجود یو پی اس همچنین تاثیر بسیار زیادی در افزایش طول عمر این تجهیزات دارد .

از طرفی باید توجه داشت که در مراکز درمانی و بیمارستانها که دارای ژنراتور هستند یو پی اس می تواند با قرار گرفتن بین ژنراتور و تجهیزات حساس و حیاتی که با جان بیمار سر و کار دارند علاوه بر حفاظت بهتر از تجهیزات ، زمان لازم تا وصل شدن ژنراتور را نیز جبران نماید .

امروزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی زیادی را می توان نام برد که بطور گسترده در مراکز درمانی و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند و حتما باید توسط یو پی اس محافظت شوند . پالس اکسیمتر، الکتروکاردیوگرام، دفیبریلاتور، دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور)، لارنگوسکوپ ، اتوکلاو ، اتوآنالایزر ، اتوسمپلر ، اسپکتروفتومتر ، سانتریفیوژ ، انکوباتور ، میکروسکوپ ، یخچال های آزمایشگاهی و ... نمونه ای از این تجهیزات هستند .

در اینجا با بیان یک مثال نشان خواهیم داد که مثلا در صورت بروز نوسانات یا قطعی برق حین کار با تجهیزات تصویر برداری نظیر ام آر آی ، ایکس ری و سی تی اسکن دیتای ذخیره شده در آن از بین میرود و یا سیستم کامپیوتر و مانیتورینگ آن دچار اختلال می گردد  لذا در بیشتر موارد کاربر مجبور به تکرار عکسبرداری میگردد .

در برخی موارد نیز که لازم است بیمار قبل از تصویر برداری با دستگاه تزریق رادیو اکتیو یا رادیونوکلئید انجام دهد در صورت قطع برق بیمار تا مدت بسیار زیادی مجاز به تزریق این داروها نمی باشد که باعث می شود درمان بیمار هفته ها به تاخیر بیفتد . بسیاری از تجهیزات تصویر برداری و آزمایشگاهی نیز نیاز به منابع تغذیه با امپدانس بسیار پایین دارند تا بتوانند بهترین نتیجه را در اختیار کاربر قرار دهند . در برخی تجهیزات تصویر برداری نیز بدلیل جریان هجومی(پالس ها) بالایی که در حین کار بوجود می آورند لازم است از یو پی اس های ترانس بیس و یا ترانس ایزوله در کنار یو پی اس استفاده شود در غیر اینصورت با وجود اینکه توان یو پی اس متناسب با توان نامی بار مصرفی است اما باز هم یو پی اس خطا خواهد داد و قادر به تامین انرژی مورد نیاز نخواهد بود .

https://www.instagram.com/ups_battery_sazgartavan/