مزایای استفاده از یو پی اس چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس (UPS) چیست ؟

مزایای استفاده از یو پی اس در دنیای امروز که به طور فزاینده ای به فناوری وابسته است برکسی پوشیده نیست . همه ما برای تامین آسایش و تضمین کیفیت عملکرد در هر کاری به یک منبع تغذیه بدون آلودگی و نویز و پایدار متکی هستیم. با این حال، قطع برق، افزایش ولتاژ و نوسانات برق برای ما در ایران یک واقعیت روزمره است. در حالی که نمی‌توانیم از قطع برق جلوگیری کنیم، یا پیش‌بینی کنیم که چه زمانی افزایش می‌یابد یا نوسان دارد ، کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با سرمایه‌گذاری در یک منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای وقوع بدترین سناریوها آماده باشیم.

هدف از بکارگیری یو پی اس چیست؟

به بیان ساده می توان گفت UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) به عنوان "برق پشتیبان" شما عمل می کند. استفاده از یو پی اس دو هدف واضح دارد:

 1 – حفاظت

در مواقع قطع یا نوسانات برق ، یو پی اس قادر است در هر زمان با دیدن ناهنجاری در برق شهری مانند قطع، افزایش یا کاهش ولتاژ برق، نویز ، اعوجاج ، تغییرات فرکانس و ... با سوئیچ آنی به برق پشتیبان ، از قطع برق یا آسیب به تجهیزات مصرف کننده محافظت کند.

2 – تداوم عملکرد تجهیزات

یو پی اس می تواند انرژی کافی برای ذخیره و بستن اسناد مهم در سیستم کامپیوتر یا سرور را فراهم کند و پس از آن می توانید به درستی و ایمن کامپیوتر یا سرور خود را خاموش کنید. از طرف دیگر در صورت وجود ژنراتور یا موتور برق ، یو پی اس می تواند فاصله زمانی برای سوئیچ کردن از برق شهر به ژنراتور را جبران نماید . این تهنا یک مثال ساده  بود . در واقع می توان گفت در ابعاد گسترده تر یو پی اس می تواند تا ساعت ها بسته به میزان ظرفیت خود در زمان قطع برق تجهیزات مهم یک فروشگاه کوچک تا یک کارخانه ، بیمارستان ، پمپ بنزین ، اداره ، منزل و ... را تامین نماید .

انواع مختلف یو پی اس (UPS) چیست؟

سه نوع مختلف یو پی اس وجود دارد که سطوح مختلف حفاظت را در برمی گیرد . توجه داشته باشید که ظرفیت و نوع طراحی یک یو پی اس و همچنین دستگاه هایی که تغذیه می شوند ، تعیین کننده مدت زمانی است که یو پی اس می تواند برق را در صورت قطع برق تامین کند.

نوع اول : یو پی اس آفلاین

این یو پی اس در حالت عادی تجهیزات شما را از طریق برق شهری تامین می کند ، از این رو UPS «آفلاین» نامیده می شود. با این حال ، هنگامی که قطعی برق را تشخیص دهد به سرعت به برق DC پشتیبان سوئیچ می‌کند و سپس برق DC را به برق مورد نیاز 220 ولت متناوب مورد نیاز برای راه‌اندازی تجهیزات متصل تبدیل می‌کند. وقتی برق شهری مجددا وصل شود این نوع یو پی اس برای شارژ مجدد باتری از به برق شهری سوئیچ می کند .

طراحی شده برای : تجهیزات دارای کمترین حساسیت نسبت به نوسانات برق .

نوع دوم : یو پی اس لاین اینتراکتیو

یک یو پی اس لاین اینتراکتیو شباهت زیادی به یو پی اس آفلاین دارد اما از فناوری (AVR داخلی) نیز استفاده می کند و دارای سیستم تنظیم خودکار ولتاژ برق ورودی (افزایش یا کاهش) در هنگام نوسانات برق می باشد . بنابراین علاوه بر محافظت در برابر قطعی برق این نوع یو پی اس می تواند از دستگاه های شما در برابر نوسانات برق اعم از کاهش و یا افزایش ولتاژ نیز محافظت کند.

طراحی شده برای : تجهیزات دارای حساسیت متوسط نسبت به نوسانات برق .

نوع سوم : یو پی اس آنلاین

یک یو پی اس آنلاین بطور خلاصه برق AC ورودی را به DC و سپس به AC تبدیل می کند. می توان گفت در این فناوری یو پی اس همواره  از باطری ها برق خروجی را تامین می کند بنابراین می تواند بدون توجه به ناهنجاری های موجود در برق شهری ، برقی ثابت ، تمیز و پایدار را ارائه دهد و به معنای واقعی یک منبع تغذیه بدون وقفه است زیرا دستگاه شما از اینورتر آنلاین UPS تغذیه می کند و نه مستقیماً از منبع AC . با توجه به قابلیت های ذکر شده طبیعتا این نوع یو پی اس گرانترین نوع یو پی اس موجود در بازار نیز خواهد بود .

طراحی شده برای  : تجهیزات گران قیمت و دارای حساسیت بالا نسبت به نوسانات برق .

تفاوت بین یو پی اس آفلاین، یو پی اس لاین اینتراکتیو و یو پی اس آنلاین چیست؟

به طور خلاصه، این سه نوع یو پی اس در سه مورد کلیدی متفاوت هستند :

  • منبع تغذیه دستگاه در زمان وجود یا عدم وجود برق شهری
  • میزان حفاظت مورد نیاز برای تجهیزات شما
  • قیمت تمام شده
منبع تغذیه دستگاه در زمان وجود یا عدم وجود برق شهری

هم یو پی اس آفلاین و هم یو پی اس لاین اینتراکتیو تجهیزات  شما را با استفاده از برق شهری که به آن وصل است تغذیه می کنند و فقط در صورت قطع برق شهری ، با سوئیچ کردن به منبع تغذیه DC ( باتری ها ) مدت زمان محدودی تجهیزات شما را تامین می کنند .

اما یو پی اس آنلاین اساساً در تمام مدت با برق DC ایزوله کار می کند ، به این ترتیب که ابتدا به طور خودکار برق AC ورودی را به برق DC تبدیل نموده و سپس برای تامین تجهیزات متصل به خود به برق AC تبدیل می کند .

میزان حفاظت مورد نیاز برای تجهیزات شما

یو پی اس آفلاین در واقع کم ترین محافظت را ارائه می دهد. و فقط چند دقیقه انرژی لازم در هنگام قطع برق فراهم می کند.

یو پی اس لاین اینتراکتیو قادر است به طور کامل از دستگاه شما محافظت کند . یو پی اس لاین اینتراکتیو نه تنها می تواند برق تجهیزات را در هنگام قطع برق تامین کند ، بلکه تنظیم ولتاژ را در حالت "عادی" نیز انجام می دهد .

یو پی اس آنلاین جامع ترین محافظت را از تجهیزات شما فراهم می کند زیرا دستگاه شما تمام توان خود را از خرو جی ایزوله شده ی یو پی اس آنلاین دریافت می کند بنابراین شما مطمئن هستید که از تمامی نوسانات و نویزهای مختلف شبکه در امان خواهید بود .

قیمت تمام شده

مطابق با سطح حفاظتی که یو پی اس ارائه می کند و تکنولوژی که در آن بکار گرفته شده است قیمت انواع مختلف آن با یکدیگر متفاوت است . به این ترتیب یو پی اس آفلاین ارزان ترین است ، یو پی اس لاین اینتراکتیو کمی گران تر است و یو پی اس آنلاین به طور قابل توجهی گران تر از دو تای دیگر است.

امیدواریم این مقاله مزایای استفاده از یو پی اس به شما در تصمیم گیری لازم جهت تضمین عملکرد مناسب تجهیزات تان کمک لازم را بنماید .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *