خازن های یو پی اس

خازن های یو پی اس چه کاری انجام می دهند؟

نقش خازن ها در کارکرد صحیح یو پی اس

در این مقاله به نقش خازن ها در عملکرد صحیح یو پی اس می پردازیم . اینکه خازن چیست ، چطور کار می کند و چطور می توان اطمینان پیدا کرد که این المان به درستی کار خود را در دستگاه یو پی اس انجام می دهد .

خازن چیست و چگونه کار می کند ؟

در دستگاه یو پی اس چندین گروه مختلف از خازن ها بایستی با یکدیگر کار کنند تا در هر دو حالت کاری برق شهر و باتری در خروجی یو پی اس ولتاژ و فرکانس ثابتی تولید شود .

خازن های AC در ورودی یو پی اس وظیفه اصلاح هارمونیک ها و کنترل ضریب توان را جهت افزایش کیفیت سیستم ، کاهش مصرف ، بالا بردن ضریب اطمینان و افزایش طول عمر سیستم بر عهده دارند .

بعنوان مثال یک یو پی اس با توان متوسط بطور میانگین 10 خازن در مدار قدرت خود برای فیلتر برق ورودی دارد .

خازن های یو پی اس

انواع مختلف خازن ها در دستگاه یو پی اس

خازن های AC در خروجی یو پی اس وظیفه کنترل ولتاژ و اصلاح شکل موج ، فرکانس و اعوجاج تولید شده توسط اینورتر و همچنین تامین توان راکتیو بارهای غیر خطی در خروجی را به عهده دارند که در نتیجه این کار موجب افزایش هر چه بیشتر کیفیت ولتاژ خروجی تولید شده در یو پی اس می گردد .

خازن های DC نیز یک ارتباط حیاتی بین ورودی یو پی اس ( مدار رکتیفایر ) و خرو جی یو پی اس ( مدار اینورتر ) ایجاد می نماید.

این خازن ها در یو پی اس همچنین وظیفه کاهش امواج ریز سوار بر موج اصلی تولید شده در خروجی رکتیفایر و قسمت اصلی مدار افزاینده می باشند .

خرابی خازن ها

در تمامی مدل ها و برندهای یو پی اس خازن های AC و DC دارای عمری محدود بوده و پس از مدتی دچار خرابی یا افت کیفیت می گردند و بایستی بصورت دوره ای بنا به تشخیص کارشناس تعویض گردند .

شرکت های تولید کننده یو پی اس همواره توصیه می کنند که خازن ها هر 5 سال یکبار تعویض گردند که البته این توصیه با فرض کارکرد دستگاه در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد می باشد و در صورت کارکرد در دمای بالاتر این زمان کاهش می یابد .

باید در نظر داشت در صورت عدم تعویض به موقع خازن ها در یو پی اس و بروز خرابی در این قطعه احتمال آسیب به سایر قطعات یو پی اس بسیار بالا بوده و در نتیجه هزینه تعمیر و زمان راه اندازی مجدد یو پی اس بسیار بیشتر خواهد شد .

خازنی که عمر بالایی دارد معمولا در حال کار متلاشی شده و یا سیستم را بصورت ناگهانی خاموش می کند .

علائم خرابی خازن ها

علائم زیر نشان دهنده خرابی خازن ها بوده که معمولا توسط کارشناس متخصص قابل شناسایی می باشد :

  • تغییر شکل ظاهری و دفرمه شدن خازن
  • بالا بودن دمای خازن در حالت کار
  • سوختگی و خشک شدن سیم ها
  • نشت مایع داخل خازن

سایر خرابی های خازن مانند نشتی دی اکتریکی می تواند موجب انفجار خازن گردد . همچنین خازن ممکن است ناگهان از کار بیفتد و موجب خاموش شدن یو پی اس گردد که در این حالت تشخیص علت خرابی کمی مشکل تر خواهد بود و دستگاه باید در کارگاه زیر نظر فرد متخصص بررسی گردد .

عواقب ناشی از خرابی خازن ها در دستگاه یو پی اس

در دستگاه یو پی اس خازن های  DC بلوک ارتباطی بین رکتیفایر و اینورتر را تشکیل می دهند و خرابی این قطعه باعث از کار افتادن رکتیفایر و نیز آسیب به قطعات داخلی این مدار می گردد . این مسئله باعث افزایش هزینه تعمیرات شده و یا حتی امکان آسیب رسیدن به بارهای خروجی متصل به یو پی اس را افزایش می دهد .

خازن های AC بکار رفته در یو پی اس بین بلوک ورودی و خروجی قرار گرفته است و نقش فیلتر را ایفا می کند .

در صورت خرابی این خازن ها معمولا دود تولید می گردد و باعث فعال شدن سیستم اعلام حریق می شود و یو پی اس در حالت بای پس قرار می گیرد . این بدان معناست که بارهای متصل به یو پی اس مستقیما و بدون حفاظت به برق شهر متصل می گردند . احتمال دیگری که وجود دارد اینست که در صورت خرابی این خازن ها سایر المان ها در ورودی یو پی اس نیز دچار آسیب دیدگی شوند و به تجهیزات متصل به یو پی اس صدمه وارد کنند .

فواید تشخیص به موقع خرابی خازن های دستگاه یو پی اس

  • تضمین عملکرد صحیح یو پی اس در زمان سوئیچ از برق شهر به باتری و بالعکس
  • افزایش طول عمر سیستم
  • پیشگیری از افزایش هزینه تعمیرات در آینده
  • صرفه جویی در هزینه ها و تخصیص آن به سایر امور

 

در آخر می توان نتیجه گرفت که تعویض خازن های AC و DC دستگاه های یو پی اس بصورت دوره ای  در زمان بازدید و سرویس آن می تواند موجب بالا رفتن ضریب اطمینان و کاهش ریسک خاموشی و آسیب به تجهیزات و بروز هزینه های ناخواسته شود  که با انجام سرویس های دوره ای این مهم براحتی میسر می گردد .

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *