باطری یو پی اس بعنوان تامین کننده برق تجهیزات متصل به یو پی اس در هنگام قطع شدن برق شهری نقش بسیار مهمی در فرآیند تامین برق اضطراری ایفا می کند . از طرفی کیفیت باطری ها روی عملکرد صحیح و طول عمر یو پی اس و تجهیزات متصل به یو پی اس و در نهایت کاهش قابل ملاحظه ی هزینه ها تاثیر بسزایی خواهد داشت .

در این بخش به بررسی انواع باتری های مورد استفاده در یو پی اس ها که شامل باتری های Lead-Acid ، Nickel-Cadmium و Lithium-Ion می باشد می پردازیم .

باتری Lead-Acid :

از ویژگی های مهم این نوع باتری میتوان به امپدانس داخلی پایین ، طول عمر بالا و قیمت پایینتر اشاره نمود و در مواردی که وزن بالای باتری مشکل ساز نباشد گزینه ی مناسبی به نظر میرسد .

باتری های Lead-Acid به دو نوع تقسیم می شوند :

باتری Valve Regulated (VRLA) :

این نوع باتری بیشتر با نام Sealed Lead-Acid (SLA) شناخته می شود و در یو پی اس های پیشرفته ی امروزی عموما این نوع باتری مورد استفاده قرار میگرد . باتری VRLA بایستی در محیطی عاری از رطوبت با سیستم کنترل دما بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد نگهداری شود . در این باتری اجزای داخلی به نحوی نفوذ ناپذیر تعبیه شده اند و دارای دریچه ای سوپاپ مانند است تا در هنگام افزایش فشار گاز داخل باتری عمل نماید . بدلیل نفوذناپذیری این نوع باتری قابلیت نصب عمودی یا افقی بصورت Internal و External را دارا می باشد و در آن نیازی به اضافه کردن آب و اسید نمی باشد .

باتری Open Vented (VLA)  :

در این نوع باطری صفحات داخلی باتری در اسید الکترولیت غرق می شوند لذا در صورت نصب نادرست امکان ترشح اسید به بیرون وجود خواهد داشت . بدلیل نفوذپذیری باتریهای VLA ، گاز هیدروژن تولید شده از فعل و انفعالات شیمیایی در محیط پخش می شود لذا وجود سیستم تهویه در محل نصب ضروری می باشد . این باتری بدلیل آزاد کردن گاز هیدروژن امکان نصب بصورت رکمونت و نیز در محیط اداری را ندارد.

باتری VLA گرانتر از VRLA می باشد و برای مصارف با آمپراژ زیاد کاربرد دارد .

باتری  Nickel-Cadmium :

باتری های (NiCd) بیشتر در تجهیزات مخابراتی کاربرد دارد و در عین حال همراه با یو پی اس ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند . بدلیل محدوده گسترده دمای کاری این نوع باتری (بین 20- تا 40+ درجه سانتی گراد) در محیط های گرم کاربرد بیشتری دارند . طول عمر بالا و عمق دشارژ بالا از دیگر ویژگی های این نوع باتریست . از طرفی قیمت بسیار بالاتر نسبت به باتری های VRLA و سمی بودن ترکیبات این نوع باتری که فرآیند بازیافت آن را سخت و پر هزینه می کند از معایب آن می باشد .

باتری Lithium-Ion :

باتری های Lithium-Ion (Li-Ion) مدت هاست که در تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن های همراه و لپ تاپ بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند . امروزه این نوع باطری در خودروهای برقی و تجهیزات ذخیره انرژی از قبیل یو پی اس و مبدل های انرژی بادی و خورشیدی نیز مورد استفاده قرار می گیرند . ضریب اطمینان بالاتر نسبت به باتری های VRLA بدلیل قابلیت مانیتورینگ سطح کیفی تک تک سلول های داخلی باتری ، حجم و وزن کمتر ، زمان فول شارژ کمتر ، دو برابر طول عمر بالاتر نسبت به باتری های VRLA و قابلیت بازیافت به مدت طولانی تر از دیگر ویژگی های این باتری می باشد .

باتری  Lithium-Ion گرمای کمتری تولید میکند و دمای بالای محیط را بخوبی تحمل می کند در نتیجه در صورت استفاده از آن می توان در هزینه های مربوط به تهویه و سرمایش محیط صرفه جویی کرد .

قیمت باتری های Lithium-Ion نسبت به سایر باتری ها بسیار بالاتر بوده و لذا در مصارف خاص تر کاربرد دارد .

باید توجه داشت که در حال حاضر بخصوص در کشور ما بیشتر باتری های موجود مورد استفاده در یو پی اس ها از نوع Lead-Acid بوده و سایر باتری ها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند .

این مجموعه با علم بر اینکه کیفیت باتری نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های مشتری و کارکرد صحیح یو پی اس خواهد داشت سعی بر آن دارد تا همواره بهترین و با کیفیت ترین برند های باتری را شناسایی و آزمایش کرده و با قیمت مناسب و گارانتی معتبر به مشتریان محترم ارائه نماید .

 

برای مشاهده و خرید باتری یو پی اس به منو محصولات مراجعه نمایید .

https://www.instagram.com/ups_battery_sazgartavan/