راهنمای انتخاب یو پی اس

راهنمای انتخاب یو پی اس مناسب

پس از تعیین نوع کاربری یو پی اس (برق اضطراری) که در بخش “کاربردهاتوضیح داده شد با مطالعه ی این بخش می توانید آخرین جزئیات مربوط به یو پی اس مناسب خود را انتخاب کرده و وارد مرحله ی خرید یو پی اس مناسب شوید . در این بخش پنج فاکتور مهم که قبل از خرید یو پی اس به ترتیب باید آنها را مورد بررسی قرار دهید به اختصار بیان می کنیم .

1- شناسایی تجهیزاتی که قصد دارید به یو پی اس متصل کنید

قطعا بهترین کسی که می تواند تجهیزات مهم و حساس در کار شما را شناسایی کند خود شما هستید . حال باید به این نکات توجه کنید:

1- تجهیزاتی که در صورت قطع شدن برق کار شما را کاملا دچار اختلال خواهند کرد .

2- تجهیزاتی که در صورت قطع شدن برق امکان از بین رفتن اطلاعات ، بروز خسارت و یا به خطر افتادن جان افراد وجود خواهد داشت .

3- تجهیزاتی که  از نظر الکتریکی حساسیت بیشتری به نوسانات برق دارند . 

4- تجهیزاتی مانند موتورهای پر مصرف صنعتی یا تجهیزات تهویه مطبوع ، انواع دستگاههایی که در ساختار خود دارای گرمکن به شکل هیتر می باشند ، یخچال های غیر آزمایشگاهی ، روشنایی غیر ضروری و مواردی از این نوع نیازی به اتصال به یو پی اس ندارند ولی در صورتی که در هنگام قطع برق به آنها نیاز دارید بایستی از یو پی اس های ترانس بیس و یا ترانس ایزوله در کنار یو پی اس استفاده کنید و توان یو پی اس را بالاتر در نظر بگیرید .

5- توصیه می شود در صورت انتخاب یو پی اس مرکزی تجهیزات ایمنی و امنیتی مانند دوربین مدار بسته ، دزدگیر ، سیستم اعلام حریق ، سیستم BMS ، تعدادی روشنایی اضطراری را به یو پی اس متصل کنید و اگر امکان نصب یو پی اس مرکزی وجود ندارد ، یو پی اس جداگانه برای آنها در نظر بگیرید .

2- محاسبه مقدار بار مصرفی با توجه به ضریب توان (Power Factor) بارها

ضریب توان در یک سیستم الکتریکی AC اصطلاحی است که به نسبت توان واقعی به توان ظاهری گفته می‌شود و مقداری بین ۰ تا ۱ دارد. توان واقعی در واقع توانایی یک مصرف‌کننده برای تبدیل انرژی الکتریکی به دیگر شکل‌های انرژی را نشان می‌دهد در حالی که توان ظاهری در اثر وجود اختلاف بین ولتاژ و جریان  پدید می‌آید. کم بودن ضریب توان (بزرگ بودن توان ظاهری نسبت به توان واقعی) در یک مدار موجب بالا رفتن جریان در مدار و در نتیجه بالا رفتن تلفات در مدار می‌شود  لذا مقدار آن در تعیین توان خروجی یو پی اس هنگامی که می خواهید یو پی اس مورد نظر خود را انتخاب کنید تاثیرگذار خواهد بود .

توان واقعی با P نمایش داده می‌شود و واحد آن وات (Watt) است.

توان ظاهری با S نمایش داده می‌شود و واحد آن ولت آمپر (Volt-Ampere) است.

ضریب توان در واقع نسبت توان واقعی به توان ظاهری است .

Power factor=p/s

بعنوان مثال بارهای اهمی مانند یک لامپ رشته ای ضریب توانی برابر 1 دارد . بارهای غیر اهمی مانند انواع ترانسفورماتورها و موتورها ضریب توانی کمتر از 1 و معمولا بالاتر از 0.5 دارند . اینگونه بارها امکان اتصال به یو پی اس های ترانسلس را نخواهند داشت .

تجهیزات معمول مانند مودم ، کامپیوتر ، مانیتورها ، سیستم های کنترلی و … معمولا ضریب توانی بین 0.7 تا 0.9 دارند .

تجهیزاتی مانند سرورها ، روترها ، سوئیچ ها و تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات عموما به مدارات اصلاح ضریب توان مجهز بوده و دارای ضریب توانی بسیار نزدیک به 1 می باشند .

لازم بذکر است اکثر تجهیزات دارای اتیکت مشخصات الکتریکی بوده که وات مصرفی تجهیز بر روی آن درج شده است لذا کاربر می تواند با جمع زدن این مقادیر توان مصرفی مورد نیاز خود را بدست آورد .

3- تعیین زمان مورد نیاز بکاپ برای تجهیزات متصل به یو پی اس

عوامل زیر تعیین کننده ی میزان بکاپ مورد نیاز کاربر برای تجهیزات متصل به یو پی اس خواهند بود :

1- وجود یا عدم وجود ژنراتور فعال در محل مورد نظر . چرا که در صورت وجود ژنراتور می توان پک باطری کوچکتری انتخاب نمود .

2- توجه به حداقل مدت زمان مورد نیاز کاربر برای روشن ماندن تجهیزات تا در زمان قطع شدن برق و در حین کار لطمه ای به تجهیزات و عملیات کاربر وارد نشده و بتواند با وصل مجدد برق بدون مشکل بکار خود ادامه دهد .

3- توجه به میزان بودجه ای که برای خرید باطری در نظر گرفته اید .

4- توجه به مقدار فضایی که برای قرار دادن باطری ها در آن در نظر گرفته اید .

4- انتخاب نوع و توپولوژی یو پی اس :

شما مشتری گرامی می توانید با مطالعه ی بخش “آشنایی با محصولات” با انواع توپولوژی یو پی اس ها آشنا شوید و در ادامه با مطالعه ی این بخش با انواع شکل موج خروجی که هر توپولوژی می سازد آشنا شوید و معایب و مزایای هر کدام را برای انتخاب بهتر بشناسید.

یو پی اس ها با توجه به توپولوژی که دارند سه نوع شکل موج خروجی خواهند داشت : 1- مربعی 2- شبه سینوسی 3- سینوسی کامل

در زیر این شکل موج ها را مشاهده می کنید .

شکل موج مربعی :

یو پی اس هایی که این شکل موج را در خروجی خود می سازند عموما از نظر سایز کوچکتر بوده و بطور قابل توجهی ارزانتر هستند و تکنولوژی پیچیده ای ندارند . این نوع یو پی اس ها بدلیل مربعی بودن ولتاژ خروجی ولتاژ rms حدود 120 ولت در خروجی خود تولید می نمایند که این عامل باعث عملکرد نادرست در تجهیزات دارای موتور شده و یا در تجهیزاتی مثل آمپلی فایرها و تجهیزات صوتی و تصویری مانع از شارژ کامل خازن های منبع تغذیه می شود که در نتیجه باعث می شود صدای خروجی ضعیفتر و دارای کیفیتی کمتر از حد معمول باشد .

همچنین این نوع شکل موج دارای مقادیر زیادی هارمونیک نوع سوم می باشد که باعث داغ شدن بارهای القائی مانند ترانسفورماتور و موتورها می گردد .

شکل موج شبه سینوسی :

این نوع شکل موج دامنه ای بسیار نزدیک به شکل موج سینوسی کامل را دارد لذا تجهیزات بسیاری قابلیت اتصال به آن را خواهند داشت اما تجهیزاتی که در ساختار آنها بارهای القائی نظیر موتور یا ترانسفورماتور وجود دارد و تجهیزاتی که دارای مدار اصلاح ضریب توان می باشند و یا تجهیزاتی که حساسیت بالایی دارند بهتر است به این نوع یو پی اس متصل نشوند .

شکل موج سینوسی کامل :

این نوع بهترین شکل موجی است که برای هر نوع مصرف کننده ای مناسب بوده اما یو پی اس های با قابلیت تولید چنین شکل موجی بدلیل طراحی پیچیده تر قیمت بالاتری دارند . بدلیل وجود کمترین اعوجاج در این شکل موج می توان گفت بهترین گزینه برای تجهیزات با حساسیت بالا می باشد .

در جداول زیر شکل موج خروجی انواع توپولوژی یو پی اس ها و  چند نمونه پر کاربرد بارهای متناسب با هر یو پی اس را مشاهده می کنید .

 

 

 

5- توجه به امکانات جانبی یو پی اس :

1- بررسی امکان مانیتورینگ پارامترهای مختلف یو پی اس و برنامه ریزی آن از طریق پورت سریال یا پورت شبکه .

2- بررسی نوع باطری یو پی اس (اینترنال یا اکسترنال) و نیزامکان اضافه کردن به باطری های موجود در آینده .

3- بررسی وجود قابلیت ریداندنت یو پی اس در صورت نیاز .

4- نوع نصب و محل استقرار یو پی اس ( رکمونت ، دیواری ، تاور و…)

5- نوع رابط کاربری یو پی اس ( صفحه نمایش یا چراغ سیگنال )

و…

راهنمای انتخاب یو پی اس مناسب

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *