بکاپ یو پی اس

چطور بفهمیم باتری یو پی اس چقدر جواب می دهد ؟

چطور بفهمیم باتری یو پی اس چقدر جواب می دهد ؟

اگر شما یک یو پی اس دارید یا قصد دارید یو پی اس تهیه کنید مسلما این مساله که در زمان قطعی برق باتری ها چقدر جواب خواهد داد برایتان حیاتی خواهد بود .

به بیان ساده می توان گفت میزان برقدهی باتری یو پی اس رابطه مستقیم با میزان بار متصل به یو پی اس و مقدار آمپراژ باتری دارد که به آمپر ساعت (AH) بیان می شود . بعنوان مثال از نظر تئوری یک پک باتری 30 AH می تواند 30 آمپر بار را به مدت 1 ساعت ساپورت کند .

البته در حقیقت موضوع کمی پیچیده تر از این است ! باید گفت در واقعیت مقدار آمپر ساعت یک باتری VRLA lead-acid یو پی اس نسبت به زمان متغیر است و تا اندازه ای به سرعت دشارژ آن بستگی دارد . سرعت دشارژ باتری یو پی اس پارامتری است که با حرف C بر روی باتری مشخص می گردد و در واقع به نحوی ظرفیت باتری را به سرعت دشارژ آن منوط می کند .

بعنوان مثال اگر یک پک باتری 30 AH سرعت دشارژ C20 داشته باشد به این معنی است که این پک باتری قادر است 30 آمپر ساعت برقدهی داشته باشد اما به شرطی که این تخلیه انرژی ظرف مدت 20 ساعت اتفاق افتاده باشد و باتری هم دشارژ کامل شده باشد و در واقع منظور جمع مقادیر جریان دهی باتری طی این 20 ساعت است که برابر با 30 آمپر شده است .

دشارژ کامل در اینجا به این معنی است که ولتاژ خروجی تمام سلول های باتری یو پی اس تا مقدار 1/75 V افت کرده باشد و نه بیشتر چون دشارژ سلول های باتری یو پی اس بیش از این مقدار می تواند باعث کاهش ظرفیت و عمر مفید باتری شود .

اگر همین باتری در مدت زمان 10 ساعت دشارژ شود میزان ظرفیت آن چیزی در حدود 10 درصد کاهش خواهد یافت و به حدود 27 AH خواهد رسید . این کاهش ظرفیت بدلیل تبدیل شدن انرژی به گرما اتفاق می افتد . زیرا هرچه میزان جریان عبوری افزایش یابد دمای تولید شده بدلیل مقاومت داخلی باتری افزایش می یابد و انرژی باتری یو پی اس تلف می گردد .

توضیحات و مثال هایی که گفته شد در واقع فقط جنبه آموزشی داشت و در واقعیت می توان گفت در دستگاه یو پی اس عوامل دیگری هم در تعیین میزان برقدهی باتری تاثیر گذار می باشد از جمله :

1- بدلیل پیچیدگی بارهای مصرفی از نظر اکتیو و راکتیو بودن و نوسانات دائمی مقدار آن محاسبه میزان برقدهی باتری با تقریب همراه خواهد بود .

2- بخشی از انرژی باتری ها در هنگام تبدیل برق DC به AC در اینورتر تلف می شود .

3- اینکه چه مدت از زمان نصب باتری های یو پی اس می گذرد

4- شرایط نگهداری باطری ها ( دمای محیط ، نحوه ی قرار گرفتن باتری روی سطح ، تعداد دفعات شارژ و دشارژ و ... )

بعنوان مثال باتری های نوع VRLA عموما دارای دمای کاری 20 درجه سانتی گراد می باشند و چنانچه در دمای 0 درجه سانتی گراد نگهداری شوند کاهش عمر قابل توجهی نخواهند داشت اما احتمال کاهش ظرفیت تا 30 درصد و یا بیشتر را دارند .

نگهداری این باتری ها در دمای بالا هم می تواند منجر به کاهش عمر قابل ملاحظه آن و یا خرابی آنها در مدت زمانی کوتاه گردد .

فرمول محاسبه ظرفیت باتری یو پی اس :

و اما سوال اینجاست که در نهایت چطور می توان فهمید که یو پی اسی که داریم در زمان قطعی برق چقدر برقدهی خواهد داشت و یا یو پی اسی که میخواهیم تهیه کنیم چه باتری ای نیاز دارد ؟

برای محاسبه میزان برقدهی (بکاپ) باتری های یو پی اس می توانید از رابطه زیر استفاده کنید :

فرمول بکاپ یو پی اس

ضریب بهره با توجه به عمر باتری و شرایط نگهداری می تواند از 0.8 ( باطری نو با شرایط نگهداری مطلوب ) تا مقادیر کمتر در نظر گرفته شود .

استفاده از نرم افزار برای محاسبه بکاپ یو پی اس :

روش دیگر محاسبه میزان بک آپ یو پی اس استفاده از نرم افزارهای اندرویدی است که برای این کار طراحی شده اند و می توانیم در هر جایی بدون نیاز به اینترنت از آنها استفاده کنیم  از جمله نرم افزار  UPS BATTERY BACKUP TIME CALCULATOR که از پلی استور قابل دانلود می باشد .

باید در نظر داشت که در نهایت مقدار بدست آمده از این رابطه یا نرم افزارهای محاسبه بکاپ یو پی اس تقریبی خواهد بود .

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *