مانیتورینگ یو پی اس

پیکربندی موازی یو پی اس ها

موازی یا پارالل کردن یو پی اس ها روشی است که در آن میتوان ظرفیت دو یا چند یو پی اس را با هم جمع نموده و به مصرف کننده متصل کرد و در صورت قطع شدن یک یو پی اس بارهای مصرف کننده به یو پی اس دوم متصل شده و روشن می مانند . در ادامه روش های مختلف موازی کردن یو پی اس ها را مختصرا شرح خواهیم داد .

پیکربندی به روش Hot standby :

در این روش که ساده ترین نوع موازی کردن به شمار می رود دو یو پی اس از طریق یک تابلوی ATS که دارای یک سوئیچ استاتیک تندکار اتومات می باشد به یکدیگر متصل می شوند و عملا خروجی آنها به یکدیگر اتصال الکتریکی ندارد . روش کار به این ترتیب است که هردو یو پی اس در حالت روشن قرار داشته و یکی از آنها به بار متصل بوده دیگری بدون بار می باشد و به محض قطع شدن یا فالت دادن یو پی اس اول تابلو عمل کرده و بار را با سرعت و بدون قطعی برق به یو پی اس دوم منتقل می کند و در صورت قطع شدن هر دو یو پی اس بارها به برق شهری متصل میگردد .

باید توجه داشت در این روش متفاوت بودن توان هر کدام از یو پی اس ها مشکلی را ایجاد نمی کند اما توان هر دو یو پی اس باید مقداری بیشتر از توان مصرفی بارها باشد تا در صورت قطع شدن یو پی اس اول ، یو پی اس دوم بتواند جوابگوی بار مصرف کننده بوده و تحت فشار قرار نگیرد . همچنین در صورت متفاوت بودن توان های یو پی اس ها در این روش بایستی یو پی اس با توان بالاتر بعنوان یو پی اس اول منظور گردد . در شکل زیر دیاگرام این نوع پیکربندی را مشاهده می کنید .

پیکربندی به روش Parallel redundant 1+1:

در این روش بارها بصورت تقریبا مساوی روی هر دو یو پی اس تقسیم میشود و در واقع می توان گفت خروجی هر دو یو پی اس به یکدیگر متصل میگردد و در صورت قطع شدن یکی از آنها بار مصرفی بدون هیچ تاخیری از یو پی اس دوم تغذیه می گردد . اما باید توجه داشت که این روش در صورتی قابل اجرا خواهد بود که هر دو یو پی اس برند و توان و مدل کاملا مشابهی داشته باشند و نیز از قابلیت ریداندنت پشتیبانی کنند و ماژول مربوطه در آن وجود داشته باشد . در این روش پیکربندی در صورت قطع شدن هر دو یو پی اس بار مصرفی از طریق سوِئیچ استاتیک تندکار به برق شهر متصل می شود .

پیکربندی به روش Parallel redundant N+X:

در این پیکربندی N مشخص کننده تعداد یو پی اس(های) اصلی و X مشخص کننده تعداد یو پی اس(های) اضافی می باشد که حداقل مقدار X می تواند 1 باشد و با افزایش آن ضریب اطمینان سیستم بالا می رود . روش کار به این ترتیب است که بارها بصورت مساوی روی یو پی اس ها تقسیم میشود و به ازای قطع شدن هر یو پی اس اصلی یک یو پی اس اضافی بایستی وجود داشته باشد تا بار مصرفی از آن تغذیه کند به عنوان مثال در پیکربندی به شکل N+1 که سه یو پی اس با هم ریداندنت می شوند در صورت قطع شدن یک یو پی اس بارها بین دو یو پی اس دیگر تقسیم شده و سیستم بکار خود ادامه می دهد اما چنانچه در این سیستم 2 یو پی اس دچار خاموشی شوند بارها به برق شهری متصل میشوند . در شکل زیر پیکربندی N+1 را مشاهده می کنید .

 

https://www.instagram.com/ups_battery_sazgartavan/

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *