کاهش مصرف برق یو پی اس

روش های کاهش مصرف برق یو پی اس

5 روش برای کاهش مصرف برق یو پی اس و افزایش راندمان آن

یو پی اس های آنلاین پیشرفته امروزی فواید بسیاری را برای مصارف مختلف به ارمغان آورده اند . از جمله این فواید می توان به تامین انرژی برق در زمان قطعی برق ، محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر طیف وسیعی از اغتشاشات بوجود آمده در شبکه اشاره نمود .

از طرفی می توان گفت با ظهور تجهیزات حساس الکترونیکی کنونی دیگر امکان اتصال مستقیم آنها بدون یو پی اس به ژنراتور وجود نداشته و استفاده از یو پی اس را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است .

در این مقاله 5 روش برای کاهش مصرف برق یو پی اس و افزایش راندمان و بهره وری آن را مورد بررسی قرار می دهیم .

1- دقت در انتخاب نوع  یو پی اس و ظرفیت باتری ها با توجه به نوع کاربری

در یو پی اس های قدیمی تر که تکنولوژی ترانس بیس دارند راندمان عموما بین 80 تا 85 درصد در حالت ماکزیمم بار می باشد . در این نوع یو پی اس ها بدلیل نوع ساختار عموما در حالتی که کمتر از 80 درصد بار مصرفی داشته باشند راندمان بین 70تا 80 درصد خواهد بود . اما در یو پی اس های با تکنولوژی جدید حتی در حالتی که 25 درصد زیر بار باشند حداکثر بهره وری را دارند.

در نتیجه استفاده از یو پی اس های با تکنولوژی بروزتر نقش مهمی در کاهش مصرف برق آنها و افزایش بهره وری یو پی اس خواه  داشت .

نوع باتری یو پی اس از نظر کیفی و انتخاب باتری با ظرفیت متناسب با نیاز کاربر هم نقش به سزایی در کاهش مصرف برق یو پی اس خواهد داشت چون هر چقدر ظرفیت باتری کمتر بوده و کیفیت بهتری داشته باشد مدت زمان و جریان کمتری برای شارژ آن مورد نیاز خواهد بود .

همچنین می توان با استفاده از یو پی اس های ماژولار می توان براحتی با کم و زیاد کردن ماژولها (قطع و وصل کردن هر ماژول) توان مصرفی را با توان یو پی اس همگام نمود و راندمان را افزایش داد .

2- فعالسازی حالت اکو (ECO) در یو پی اس

با راه اندازی یو پی اس در حالت اختصاصی حفظ انرژی که عموما با نام حالت اکو (ECO) شناخته می شود می توان راندمان یو پی اس را بین 98 تا 99 درصد افزایش داده و مصرف برق توسط یو پی اس را به حداقل رساند .

با فعالسازی حالت اکو یو پی اس بارهای مصرف کننده را بطور اتوماتیک در حالت بای پس روی برق شهری قرار می دهد و اینورتر را خاموش می کند تا برق کمتری مصرف شود البته در این حالت تمامی سیستم های حفاظتی یو پی اس فعال بوده و در صورت بروز نوسانات یا قطعی برق بلافاصله به حالت عادی خود باز می گردد .

3- مانیتورینگ یو پی اس از راه دور

بهتر است دستگاه یو پی اس را به شبکه متصل کنید تا همواره بتوان پارامترهای مختلف آن را در هر جایی از طریق اینترنت مشاهده کنید . این کار به کاربر کمک می کند تا با بررسی مداوم میزان بار و میزان مصرف برق یو پی اس به عوامل ناخواسته ای که ممکن است در برخی ساعات روز باعث افزایش آنها شود و از دید او پنهان بوده باشد پی ببرد و آنها را رفع نماید .

در نرم افزارهای مانیتورینگ یو پی اس معمولا تغییرات تمامی این پارامتها بوسیله هشدار صوتی و پیامک یا ایمیل به کاربر اعلام می شود از جمله :

- هشدار اضافه بار یا قرار گرفتن یو پی اس در حالت بای پس :

در صورتی که بار متصل به یو پی اس از مقدار توان نامی آن تجاوز کند و یا یو پی اس دچار خطایی داخلی شود یو پی اس بطور خودکار به حالت بای پس می رود .

- هشدار افزایش دمای یو پی اس :

افزایش دمای یو پی اس می تواند به دلیل خرابی فن دستگاه و یا دمای بالای محیط بوجود آید . در صورتی که این مسئله ناشی از دمای زیاد محیط باشد علاوه بر کم شدن عمر یو پی اس باعث افزایش سرعت فن ها شده و در نتیجه مصرف برق یو پی اس را افزایش خواهد داد .

4- سرویس و بازدید دوره ای یو پی اس

سرویس و بازدید دوره ای دستگاه یو پی اس نقش کلیدی در افزایش راندمان ، طول عمر و اطمینان از کارکرد صحیح آن خواهد داشت و بایستی از همان ابتدای نصب دستگاه یو پی اس نسبت به برنامه ریزی جهت انجام منظم سرویس دوره ای دستگاه یو پی اس اقدام گردد .

لازم بذکر است که دستگاه یو پی اس دارای قطعاتی است که قطعات مصرفی به حساب می آیند و بایستی بطور مداوم توسط کارشناس مورد بازدید قرار گیرند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود . این قطعات نقش حیاتی در میزان راندمان یو پی اس و کارکرد صحیح آن دارند .

5- تعویض به موقع باتری و قطعات مصرفی یو پی اس

دستگاه یو پی اس معمولا طول عمری در حدود 10 تا 15 سال و یا حتی بیشتر می تواند داشته باشد . افزایش این مدت زمان به عواملی از جمله سرویس و بازدید و تعمیرات و بازسازی دوره ای منظم بستگی دارد .

دستگاه یو پی اس شامل قطعاتی است که بدلیل ماهیت مصرفی بودن و طول عمر مشخصی که دارند بایستی بصورت دوره ای تعویض گردند .

باتری یو پی اس را می توان رایج ترین این قطعات دانست که با توجه به نوع باتری از 2 تا 7 سال عمر دارند . نگهداری باتری در دمای حدود 16 تا 20 درجه سانتی گراد می تواند حتی تا 2 برابر موجب افزایش طول عمر آن شود .

فن های خنک کننده یکی دیگر از قطعاتی است که بصورت دوره ای بایستی بررسی و در صورت نیاز تعویض گردند .

معمولا پس از حدود 5 سال از کارکرد یو پی اس نیاز به یک بازسازی وجود خواهد داشت  . اصلی ترین قطعه ای که در این زمان بایستی تعویض گردد خازن های AC و DC یو پی اس می باشند .

مایع الکترولیت داخلی این خازن ها معمولا پس از چند سال کار مداوم خشک شده و مشخصات الکتریکی این قطعه نیز دچار افت می گردد که در صورت عدم تعویض امکان دارد به سایر قطعات یو پی اس نیز لطمه وارد کرده و در نهایت موجب آسیب به آن گردد .

خازن ها حاوی ماده قابل اشتعال پلی پروپیلن در داخل خود هستند که در صورت نشت با بالا رفتن دما در یو پی اس امکان شعله ور شدن آن وجود دارد .

 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *