خرید بهترین یو پی اس با قیمت مناسب

خرید بهترین یو پی اس با قیمت مناسب

خرید بهترین یو پی اس با قیمت مناسب چالشی است که هر شخصی قبل از اقدام به تهیه یو پی اس با آن مواجه است . در این مقاله قصد داریم بصورت کلی بهترین یو پی اس را برای کاربری های مختلف معرفی کنیم تا شما بتوانید با صرف کمترین هزینه یک یو پی اس با کیفیت مطابق با نیازتان تهیه کنید .

یو پی اس چیست و چه کاری انجام می دهد ؟

می توان گفت در نگاه اول یو پی اس یک منبع برق پشتیبان است که با استفاده از باتری های خود برق مورد نیاز تجهیزات را تامین می کند تا در صورت قطع برق تجهیزات به درستی به کار خود ادامه دهند . این کار موجب می گردد داده ها و اطلاعات در یک کامپیوتر یا سرور از بین نرود ، تجهیزات بر ااثر قطع و وصل ناگهانی برق آسیب نبیند و از ضرر و زیان ناشی از از کار افتادن تجهیزات نیز جلوگیری شود .

UPS همچنین یک محافظ برق است که از دستگاه های متصل به آن در برابر اختلالات برق، مانند نوسانات یا ولتاژهای غیرعادی که می تواند باعث آسیب، کاهش طول عمر، یا تأثیر بر عملکرد تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی شود محافظت نماید.

چرا به یو پی اس نیاز داریم؟

در صورت بروز قطعی برق یو پی اس فوراً به برق باتری سوئیچ می کند و بصورت یک منبع تغذیه مداوم برای تجهیزات عمل می نماید . عمر باتری می تواند بسته به میزان ظرفیت آن ، نحوه نگهداری ، نوع سیستم و کیفیت یو پی اس ، عمق و تعداد شارژ و دشارژ و میزان بار مصرفی متصل به یو پی اس متفاوت باشد . سوئیچ به باتری و ادامه فرآیند تامین برق توسط یو پی اس به شما زمان می‌دهد تا تجهیزات حساس یک آزمایشگاه یا بیمارستان ، سرورها ، تجهیزات صنعتی ، روشنایی و یا حتی یک کنسول‌ بازی ویدیویی را بدون از دست دادن داده یا اختلال در کار خاموش کنید و یا حتی با انتخاب باتری با ظرفیت بالاتر ساعت ها این تجهیزات را روشن نگه دارید . انواع سیستم های یو پی اس سطوح متفاوتی از حفاظت را برای اختلالات برق ارائه می کنند که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

انواع مختلف یو پی اس کدامند ؟

سیستم های یو پی اس بر اساس نوع حفاظت برقی که نیاز دارید دارای سه توپولوژی یا دسته بندی مختلف هستند که عبارتند از :  Standby(offline)، Line-Interactive و Double-Conversion(online) .

چه اختلالاتی در برق شهر ممکن است بوجود بیاید ؟

بسیاری از مردم تنها از یک نوع مشکل برق آگاه هستند و آن خاموشی یا قطعی برق است  که ممکن است از چند ثانیه تا چند روز طول بکشد. اما اختلالات رایج دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

مشکلات رایج شبکه برق شهری چیست ؟

در اینجا می خواهیم مشکلات رایجی که ممکن است به وفور در شبکه برق شهری بوجود آید را شرح دهیم :

  • افزایش ناگهانی ولتاژ : یک جهش کوتاه اما شدید در دامنه ولتاژ است که معمولاً در اثر رعد و برق ایجاد می شود. این اختلال می تواند به بردهای الکترونیکی آسیب جدی برساند و آن را از بین ببرد .
  • افزایش ولتاژ برای مدت زمان طولانی : زمانی رخ می دهد که ولتاژ ورودی بالاتر از حد معمول باشد و بیشتر از یک نوسان دوام داشته باشد . این اختلال می تواند باعث آسیب جدی به تمامی تجهیزات گردد .
  • خاموشی یا قطعی برق : که از چند ثانیه تا چند روز می تواند ادامه داشته باشد . این اختلال معمولاً در اثر بارندگی یا طوفان شدید ، کمبود انرژی برق ، تصادفات و خرابی شبکه برق ایجاد می شوند.
  • افت ولتاژ برای مدت زمان طولانی : در شرایط اضطراری، شرکت های برق ممکن است ولتاژ برق شما را کاهش دهند تا تجهیزات انتقال فشار کمتری را متحمل شوند و از خاموشی کامل جلوگیری کنند که در کشور ما ایران بسیار اتفاق رایجی به شمار می رود !
  • افت ولتاژ لحظه ای و ناگهانی : نوع دیگری از اختلالات شبکه برق است که ممکن است باعث آسیب به تجهیزات گردد .
  • نویز فرکانسی : نویز فرکانسی می تواند با تزریق ناهنجاری ها به سیستم، عملکرد مدار را مختل کند یا عمر آن را کاهش دهد.
  • نوسانات فرکانس : زمانی که منابع تغذیه پایدار مانند برق شهری استفاده می کنید کمتر با این مشکل مواجه می شوید اما زمانی که از ژنراتورها استفاده می‌کنید و فرکانس برق بیش از حد مطلوب نوسان می‌کند این اختلال ممکن است دیده شود و به تجهیزات آسیب برساند.
  • اعوجاج هارمونیک : این اختلال عبارتست از انحراف از سیگنال الکتریکی ایده آل در یک منبع برق .

 

کدام نوع یو پی اس برای کار شما مناسب است ؟

اگر این امکان را دارید یا زمان کافی برای تحقیق دارید می توانید فهرستی از رایج ترین مشکلات شبکه برق در محل زندگی خود را تهیه کنید و از نمودار زیر برای انتخاب توپولوژی مناسب یو پی اس استفاده کنید  در غیر اینصورت با ما مشاوره کنید .

بهترین نوع یو پی اس

مقدار ظرفیت یا توان یو پی اس شما چقدر باید باشد ؟

برای اینکه یو پی اس شما به درستی کار کند باید توان مناسبی داشته باشد تا از تمام تجهیزات متصل به آن پشتیبانی کند. شما باید ظرفیت UPS را پیدا کنید. ظرفیت میزان توانی است که یک سیستم UPS می تواند ارائه دهد (بر حسب وات اندازه گیری می شود). هرچه ظرفیت یو پی اس بالاتر باشد، تجهیزات الکترونیکی و دستگاه های بیشتری می تواند پشتیبانی کند. برای یافتن ظرفیت UPS، باید ابتدا مقدار بار را محاسبه کنید. بار ترکیبی از توان مصرفی هر دستگاه است.

برای تشخیص میزان بار، فهرستی از تجهیزات مصرف کننده را تهیه کنید و مجموع توان مصرفی آنها را به وات محاسبه نمایید. اگر یک قطعه از تجهیزات منبع تغذیه اضافی دارد (مانند بعضی از سرورها) ، فقط وات منبع تغذیه اول را حساب کنید.

اگر مطمئن نیستید که تجهیزات شما چه توانی دارد، با سازنده تماس بگیرید یا مشخصات منبع تغذیه در دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید.

در زیر یک نمونه لیست بارسنجی تجهیزات شبکه را مشاهده می کنید :

میزان بار یو پی اس

 

مدت زمانی که نیاز دارید یو پی اس برق شما را تامین کند چقدر است ؟

حال که نوع واندازه  یو پی اس خود را تعیین کرده اید اکنون، باید به این فکر کنید که در صورت بروز مشکل برق، دوست دارید با ظرفیت باتری یو پی اس خودتان چه کاری انجام دهید. آیا می خواهید روی خاموش کردن ایمن همه دستگاه های متصل خود تمرکز کنید؟ آیا می خواهید دستگاه DVR و دوربین های خود را در هنگام مشکل برق روشن نگه دارید؟ آیا می خواهید تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی به کارکرد حیاتی خود تا زمان وصل مجدد برق ادامه دهند ؟ آیا می خواهید پیشخوان یک فروشگاه شلوغ را فعال نگه دارید یا ...

اکنون باید زمان بکاپ یو پی اس خود را تعیین کنید. بکاپ تایم مدت زمانی است که یک سیستم UPS می‌تواند دستگاه‌های متصل به خود را در هنگام قطع برق پشتیبانی کند. حداقل زمان بکاپ زمانی است که برای خاموش کردن تجهیزات نیاز دارید.

هرچه بار متصل شده به یو پی اس کمتر باشد، باتری ها بیشتر دوام می آورند و بالعکس هرچه بار متصل شده به یو پی اس بیشتر باشد، زمان بکاپ کوتاهتر خواهد بود.

زمان برقدهی یو پی اس

آیا شکل موج خروجی یو پی اس باید حتما سینوسی باشد ؟

برق شهری به شکل جریان متناوب موج سینوسی تامین می شود. هنگامی که UPS لاین اینتراکتیو و آفلاین در حالت عادی در حال کار هستند ، همان موج سینوسی را به تجهیزات شما منتقل می کند اما هنگامی که یو پی اس در حالت باتری کار می کند، موج سینوسی یا شبه سینوسی تولید می نماید .

در تصویر زیر یک موج سینوسی و شبه سینوسی را می بینید .

یو پی اس شبه سینوسی و سینوسی کامل

همانطور که مشاهده می کنید موج شبه سینوسی دارای یک شکاف توان در هر سیکل است. گاهی اوقات این شکاف ممکن است باعث ایجاد استرس در منبع تغذیه تجهیزات حساس الکترونیکی شود و به آنها آسیب برساند.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید تجهیزاتی مانند تجهیزات زیر را وصل کنید، به یک UPS با فناوری موج سینوسی کامل نیاز دارید:

  • کامپیوترهای حساس ، سرورها و تجهیزاتی که از منابع تغذیه فعال PFC استفاده می کنند .
  • تجهیزات ابزار دقیق مانند انواع PLC
  • تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
  • تجهیزات اندازه گیری

در صورت استفاده از یو پی اس با خروجی شبه سینوسی برای تجهیزات الکترونیکی با منبع تغذیه فعال PFC این تجهیزات ممکن است به طور غیرمنتظره ای خاموش شوند و منجر به از دست رفتن داده یا آسیب به تجهیزات شود. سیستم های یو پی اس که خروجی موج سینوسی کامل را ارائه می دهند از خاموش شدن غیرمنتظره و آسیب رساندن قطعات الکترونیکی جلوگیری می کنند.

اگر برای تعیین اینکه آیا دستگاهی از مدارهای فعال PFC استفاده می کند یا خیر به کمک نیاز دارید، با سازنده دستگاه تماس بگیرید و یا با کارشناسان ما مشورت کنید .

می خواهید یو پی اس شما چه شکلی داشته باشد ؟

یو پی اس ها از نظر شکل ظاهری و نحوه قرار گرفتن در محل به سه نوع رایج زیر تقسیم می شوند :

  • رومیزی یا کامپکت
  • ایستاده
  • رکمونت

هنگام انتخاب شکل ظاهری یو پی اس ، مهمترین فاکتور محل پیش بینی شده برای قرار گرفتن یو پی اس می باشد . یک یو پی اس

رومیزی یا کامپکت را می توان در صورت تمایل بدون جلب توجه در زیر میز پنهان کرد . یو پی اس های ایستاده براحتی بر روی یک زمین صاف قابل نصب می باشد . یو پی اس های رکمونت برای قرار گرفتن در رک مناسب است .

حال که می دانید از یو پی اس خود چه انتظاری دارید کافیست به لیست یو پی اس و باتری های ما مراجعه کنید و انتخاب خود را نهایی کنید . ضمنا در صورت نیاز به مشاوره حتما با کارشناسان ما در تماس باشید .

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *